Alfred Hitchcock - omul, mitul, legenda!
1/16
Alfred Hitchcock este unul dintre cei mai influenţi şi uşor de recunoscut regizori din istoria cinematografică. Filmele sale clasice şi răsturnările de situaţie de neuitat ne atrag în continuare, iar tehnicile sale îi inspiră pe realizatorii de filme din prezent. Regizorul s-a născut pe 13 august, în urmă cu 120 de ani, aşa că ne-am gândit să profităm de ocazie ca să aflăm câteva lucruri mai puţin cunoscute despre el. (Shutterstock)
2/16
Hitchcock este regele thriller-elor, care ştie totul despre cele mai adânci frici ale noastre, însă ce ştim noi despre ale lui? Regizorul se temea de poliţie, teamă apărută în urma unui incident din copilărie, când tatăl lui, William, un bărbat foarte strict, l-a pedepsit trimiţându-l la staţia locală de poliţie din Leytostonen. De asemenea, nu îi plăceau ouăle. (Sten Rosenlund/Shutterstock)
3/16
Hitchcock şi-a început cariera în industria cinematografică la începutul anilor ’20, când crea cardurile cu titluri și replici în filmele mute. (Shutterstock)
4/16
În 1924, Hitchcock şi soţia lui, Alma, au fost trimişi în Germania de Gainsborough Pictures. Cât a lucrat acolo, Hitchcock a fost luat sub aripa protectoare de realizatorul expresionist de filme F.W. Murnau, care filme un film mut intitulat „The Last Laugh”. Mai târziu, regizorul a spus: „De la Murnau, am învăţat cum să spun o poveste fără cuvinte.” (Film Arts Guild)
5/16
Ideea că Hitchcock şi-a scris scenariile pentru majoritatea filmelor este o concepţie greşită. În realitate, acesta s-a bazat pe alţi scriitori ( inclusiv pe soţia lui, Alma Reville) penntru scenarii, însă a lucrat îndeaproape cu ei la anumite detalii vizuale ale filmelor. „The Ring”, un film mut despre box şi iubire, are singurul scenariu original scris de Hitchcock. (Moviestore Collection/Shutterstock)
6/16
Numai 9 dintre primele filme mute ale lui Hitchcock încă mai există. Cel mai timpuriu film la care a lucrat (ca scenarist, asistent de regizor şi art director) este melodrama din 1923 „The White Shadow”, despre nişte surori gemene, una bună, alta malefică, a fost considerat pierdut, însă trei din cele şase role ale filmului au fost găsite în 2011 arhiva de filme din Noua Zeelandă. Acestea fuseseră donate în 1989 de nepotul unui colecţionar kiwi. (Universal/Kobal/Shutterstock)
7/16
Imaginea constantă din filmele lui Hitchcock pare să fie chiar el. Realizatorul de filme a perfecţionat arta apariţiilor cameo, prin urmare l-am putut vedea în 39 din filmele sale. Printre apariţiile mai greu de observat se numără şi cea din „Lifeboat” (în poză), în care apare într-o reclamă de slăbit dintr-un ziar citit de unul dintre personajele filmului. Singurul film în care vorbeşte este „The Wrong Man” (1956), în care este narator.(20th Century Fox)
8/16
Serialul Alfred Hitchcock Presents era cunoscut pentru genericul său şi prezentările extrem de distractive făcute de regizor pentru fiecare poveste. Pentru fiecare episod erau filmate cel puţin două versiuni ale genericului: unul american, în care se râdea pe seama celor care îşi făceau publicitate la acel post, şi unul european, în care se râdea de publicul american. (Revue/Shamley/Universal/Kobal/Shutterstock)
9/16
Ştiaţi că Hitchcock a inventat MacGuffin-ul (aşa-numitul element motivator care duce mai departe intriga filmului)? Termenul a fost creat de Angus MacPhail (observaţi prefixul), scenaristul colaborator al lui Hitchcock la filme precum „Spellbound” şi „The Man Who Knew Too Much.” (Snap/ShutterstockSnap/Shutterstock)
10/16
Jimmy Stewart a lucrat cu Hitchcock de mai multe ori, printre care în „Rear Window” şi „Rope”. După ce Stewart a apărut în altă capodoperă de-a regizorului, „Vertigo”, s-a pregătit pentru „North by Northwest”. Hitchcock nu i-a spus însă că nu avea să apară în el, aşa că după ce Stewart s-a săturat să tot aştepte, a acceptat un rol în filmul „Bell Book and Candle”. (Paramount Pictures)
11/16
Când Hitchcock i-a abordat pe cei de la Paramount Pictures să finanţeze „Psycho”, aceştia s-au oripilat când au auzit povestea. Prin urmare, regizorul a finanţat singur filmul, renunţând la salariul său normal în schimbul unui procent de 60% din drepturile filmului. Ca să taie costurile şi mai mult, realizatorul de filme a lucrat cu echipa sa de la Alfred Hitchcock Presets şi a filmat „Psycho” pe un film alb-negru mai ieftin. (Paramount/Kobal/Shutterstock)
12/16
„Psycho” a avut una dintre cele mai bune răsturnări de situaţie din istoria cinematografică, iar Hitchcock a făcut tot ce a putut ca să se asigure că nimeni nu dă de gol ce se întâmplă. Regizorul a încercat să cumpere toate copiile romanului sursă scris de Robert Bloch, ca să menţină misterul în oraşele în care avea premiera filmul şi le-a interzis vedetelor Janet Leigh şi Anthony Perkins să dea interviuri despre film.(Harry Myers/Shutterstock)
13/16
Pentru „Birds”, Hitchcock i-a împins pe actori la limită. Regizorul a fost foarte crud cu Tippi Hedren, pe care a pus-o să se apere de păsări vii ce o atacau o săptămână, până când aceasta a leşinat şi a avut nevoie de îngrijiri medicale. De asemenea, aceasta l-a acuzat pe Hitchcock de hărţuire sexuală şi a spus că după ce l-a refuzat, regizorul i-a distrus cariera. (Phillip Jackson/Associated Newspapers/Shutterstock)
14/16
Realizatorul de filme avea obiceiul să proiecteze filme în biroul său în fiecare miercuri, iar fiica lui, Patricia, a dezvăluit că unul dintre filmele sale preferate, care a fost şi ultimul pe care l-a proiectat înaite de moartea sa, a fost „Smokey and the Bandit”. (Snap/Shutterstock)
15/16
Ca şi Stanley Kubrick, Orson Welles nu a primit un Oscar pentru Cel mai bun regizor. Hitchcock a fost nomializat pe Premiile Academiei pentru regizarea filmelor „Rebecca”, „Lifeboat”, „Spellboud”, „Rear Window” şi „Psycho”, însă nu a plecat niciodată acasă cu râvnitul premiu. (Universal/Kobal/Shutterstock)
16/16
Când Academia l-a premiat în sfârşit cu premiul Irving G. Thalberg Memorial î 1867, discursul lui a avut numai patru cuvinte: „Vă mulţumesc foarte mult”. (Snap/Shutterstock)
1/16
Alfred Hitchcock este unul dintre cei mai influenţi şi uşor de recunoscut regizori din istoria cinematografică. Filmele sale clasice şi răsturnările de situaţie de neuitat ne atrag în continuare, iar tehnicile sale îi inspiră pe realizatorii de filme din prezent. Regizorul s-a născut pe 13 august, în urmă cu 120 de ani, aşa că ne-am gândit să profităm de ocazie ca să aflăm câteva lucruri mai puţin cunoscute despre el. (Shutterstock)
2/16
Hitchcock este regele thriller-elor, care ştie totul despre cele mai adânci frici ale noastre, însă ce ştim noi despre ale lui? Regizorul se temea de poliţie, teamă apărută în urma unui incident din copilărie, când tatăl lui, William, un bărbat foarte strict, l-a pedepsit trimiţându-l la staţia locală de poliţie din Leytostonen. De asemenea, nu îi plăceau ouăle. (Sten Rosenlund/Shutterstock)
3/16
Hitchcock şi-a început cariera în industria cinematografică la începutul anilor ’20, când crea cardurile cu titluri și replici în filmele mute. (Shutterstock)
4/16
În 1924, Hitchcock şi soţia lui, Alma, au fost trimişi în Germania de Gainsborough Pictures. Cât a lucrat acolo, Hitchcock a fost luat sub aripa protectoare de realizatorul expresionist de filme F.W. Murnau, care filme un film mut intitulat „The Last Laugh”. Mai târziu, regizorul a spus: „De la Murnau, am învăţat cum să spun o poveste fără cuvinte.” (Film Arts Guild)
5/16
Ideea că Hitchcock şi-a scris scenariile pentru majoritatea filmelor este o concepţie greşită. În realitate, acesta s-a bazat pe alţi scriitori ( inclusiv pe soţia lui, Alma Reville) penntru scenarii, însă a lucrat îndeaproape cu ei la anumite detalii vizuale ale filmelor. „The Ring”, un film mut despre box şi iubire, are singurul scenariu original scris de Hitchcock. (Moviestore Collection/Shutterstock)
6/16
Numai 9 dintre primele filme mute ale lui Hitchcock încă mai există. Cel mai timpuriu film la care a lucrat (ca scenarist, asistent de regizor şi art director) este melodrama din 1923 „The White Shadow”, despre nişte surori gemene, una bună, alta malefică, a fost considerat pierdut, însă trei din cele şase role ale filmului au fost găsite în 2011 arhiva de filme din Noua Zeelandă. Acestea fuseseră donate în 1989 de nepotul unui colecţionar kiwi. (Universal/Kobal/Shutterstock)
7/16
Imaginea constantă din filmele lui Hitchcock pare să fie chiar el. Realizatorul de filme a perfecţionat arta apariţiilor cameo, prin urmare l-am putut vedea în 39 din filmele sale. Printre apariţiile mai greu de observat se numără şi cea din „Lifeboat” (în poză), în care apare într-o reclamă de slăbit dintr-un ziar citit de unul dintre personajele filmului. Singurul film în care vorbeşte este „The Wrong Man” (1956), în care este narator.(20th Century Fox)
8/16
Serialul Alfred Hitchcock Presents era cunoscut pentru genericul său şi prezentările extrem de distractive făcute de regizor pentru fiecare poveste. Pentru fiecare episod erau filmate cel puţin două versiuni ale genericului: unul american, în care se râdea pe seama celor care îşi făceau publicitate la acel post, şi unul european, în care se râdea de publicul american. (Revue/Shamley/Universal/Kobal/Shutterstock)
9/16
Ştiaţi că Hitchcock a inventat MacGuffin-ul (aşa-numitul element motivator care duce mai departe intriga filmului)? Termenul a fost creat de Angus MacPhail (observaţi prefixul), scenaristul colaborator al lui Hitchcock la filme precum „Spellbound” şi „The Man Who Knew Too Much.” (Snap/ShutterstockSnap/Shutterstock)
10/16
Jimmy Stewart a lucrat cu Hitchcock de mai multe ori, printre care în „Rear Window” şi „Rope”. După ce Stewart a apărut în altă capodoperă de-a regizorului, „Vertigo”, s-a pregătit pentru „North by Northwest”. Hitchcock nu i-a spus însă că nu avea să apară în el, aşa că după ce Stewart s-a săturat să tot aştepte, a acceptat un rol în filmul „Bell Book and Candle”. (Paramount Pictures)
11/16
Când Hitchcock i-a abordat pe cei de la Paramount Pictures să finanţeze „Psycho”, aceştia s-au oripilat când au auzit povestea. Prin urmare, regizorul a finanţat singur filmul, renunţând la salariul său normal în schimbul unui procent de 60% din drepturile filmului. Ca să taie costurile şi mai mult, realizatorul de filme a lucrat cu echipa sa de la Alfred Hitchcock Presets şi a filmat „Psycho” pe un film alb-negru mai ieftin. (Paramount/Kobal/Shutterstock)
12/16
„Psycho” a avut una dintre cele mai bune răsturnări de situaţie din istoria cinematografică, iar Hitchcock a făcut tot ce a putut ca să se asigure că nimeni nu dă de gol ce se întâmplă. Regizorul a încercat să cumpere toate copiile romanului sursă scris de Robert Bloch, ca să menţină misterul în oraşele în care avea premiera filmul şi le-a interzis vedetelor Janet Leigh şi Anthony Perkins să dea interviuri despre film.(Harry Myers/Shutterstock)
13/16
Pentru „Birds”, Hitchcock i-a împins pe actori la limită. Regizorul a fost foarte crud cu Tippi Hedren, pe care a pus-o să se apere de păsări vii ce o atacau o săptămână, până când aceasta a leşinat şi a avut nevoie de îngrijiri medicale. De asemenea, aceasta l-a acuzat pe Hitchcock de hărţuire sexuală şi a spus că după ce l-a refuzat, regizorul i-a distrus cariera. (Phillip Jackson/Associated Newspapers/Shutterstock)
14/16
Realizatorul de filme avea obiceiul să proiecteze filme în biroul său în fiecare miercuri, iar fiica lui, Patricia, a dezvăluit că unul dintre filmele sale preferate, care a fost şi ultimul pe care l-a proiectat înaite de moartea sa, a fost „Smokey and the Bandit”. (Snap/Shutterstock)
15/16
Ca şi Stanley Kubrick, Orson Welles nu a primit un Oscar pentru Cel mai bun regizor. Hitchcock a fost nomializat pe Premiile Academiei pentru regizarea filmelor „Rebecca”, „Lifeboat”, „Spellboud”, „Rear Window” şi „Psycho”, însă nu a plecat niciodată acasă cu râvnitul premiu. (Universal/Kobal/Shutterstock)
16/16
Când Academia l-a premiat în sfârşit cu premiul Irving G. Thalberg Memorial î 1867, discursul lui a avut numai patru cuvinte: „Vă mulţumesc foarte mult”. (Snap/Shutterstock)